KorpsMariniers 61-62
Mariniers Doorn 1960
Mariniers Torn 1961
Schiphol - Biak
Mariniers Biak1961-1
Keurkorps Nw.Guinea
MariniersManokwari61
Kompaskoers 339-1&2
Mariniers Hollandia
MariniersWaigeo61-62
MariniersNabiré 1961
Mariniers Misool1961
Mariniers Biak1961-2
MariniersBatanta6162
Mariniers Biak1962-1
MariniersManokwari62
Mariniers Gag 1962
MariniersKaimana1962
Mariniers Kokas 1962
MariniersFakFak61-62
MariniersTanahMerah
MariniersMerauke1962
Mariniers Biak1962-2
Mariniers & Zeeleeuw
Mariniers&Ind.Para's
Mariniers CDO & V&I
Voor de Vrijheid
Broers van Soekarno
Kranten/Nieuws 1962
Trikora
De Zinloze Dood
Eregalerij Toen & Nu
In Memoriam
Doorn27oktober2012
Reünie 13 maart 2019
Reünie 6 april 2019
Reünie 11 mei 2019
Reünie Fakfak 2019
Reünie 13 mei 2017
Fotoalbum 21okt 2017
NooitVerlorenOorlog
Korpsverjaardag 2016
Roermond
Contact
Bevriende sites


Bezoekers
Visitors
De Telegraaf van DINSDAG 19 juni 1962

Lange tochten

Neptune-vliegen is een kwestie van uithoudingsvermogen. Van 8 tot soms 13 of 14 uur kunnen de moderne vliegtuigen uitgerust met boordwapens en dieptebommen, over de ontoegankelijke  en onbeschermde kustlijn van Nieuw Guinea vliegen.

Een bemanning van acht man houdt inspannend de wacht over de toekomst van 700.000 Papoea's.

Zo nu en dan schakelt de commandant zijn twee additionele straalmotoren in, die de snelheid van de normaal op twee zuigermotoren lopende Neptune bijna verdubbelen.Dan is de Neptune van trage schildwacht plotseling een snelle en keffende jachthond geworden. Daar waar de Hawker Hunter's van de luchtmacht wegens het vliegbereik niet kunnen komen, daar speelt de Neptune soms de rol van jachtvliegtuig.

van de speciale verslaggever Otto Kuijk in Nieuw Guinea van De Telegraaf op dinsdag 19 juni 1962.

TerugVerder

carol.magermans@gmail.com