Korps Mariniers
Batanta: Radja Ampat
Stationering Task Unit 9 ,
Verpel 421 Biak
15 december 1961 t/m 10 februari 1962.
Met een verslag van VLOP.Ds.J.W.B.Smit, die de Kerstdagen bij ons in het bivak doorbracht samen met VLAM. vd Vlugt.
Volledig nieuw Bivak uithakken , opbouwen- en inrichten. Patrouillevaren met LCPR's -en rubberboten om de Radja Ampat en de omringende eilanden te onderzoeken op mogelijke infiltranten zoals oa. de eilanden Salawati,Fam,Gag, en de eilandjes rond Halmahera.
De spanning is gestegen. Soekarno bralt steeds meer en meer over Radio Makassar en Radio Ambon, en heeft het voortdurend over: IrianBarat,Merdeka,Konfrontasi,Angkatan, en Belanda; af en toe doorspekt met Nederlandse woorden.
De D817 Hr.Ms.Utrecht lag rond 10 - 12 januari 1962 voor ons bivak op Batanta, en vertrok heimelijk in de nacht richting Kaap Vlakke Hoek, om de te verwachten aanval van 3 Indonesische MTB's van de Jaguar Klasse, met ca. 150 man landingstroepen aan boord mee onschadelijk te maken.
De slag bij Kaap Vlakke Hoek ( Etnabaai ) werd evenwel door de F803 Hr.Ms.Evertsen en de F812 Hr.Ms.Kortenaer gestreden en gewonnen.
De Hr.Ms.Evertsen boorde de KRI Macan Tutul 206(Gevlekte Panter) met drie voltreffers de grond in. Deze MTB stond onder leiding van Commodore Yos Sudarso. De andere twee MTB's wenden hun steven, achtervolgd door de Nederlandse schepen- en een Neptune, en voeren met hoge snelheid richting de Aroe eilanden 54 overlevenden achterlatend, en naar later bleek 39 doden.
De 150 man Indonesische landingstroepen van "Compagnie Irian Barat", had in de omgeving van Kaimana aan land gezet moeten worden om het Nederlandse gezag aldaar omver te werpen.
Als eerbetoon aan Commodore Yos Sudarso werd het Frederik Hendrikeiland naderhand omgedoopt in Pulau Yos Soedarso.
De Admiraal !!! van de Indonesische Marine (ALRI )Soedomo, voerde het bevel over de hele operatie, en was tevens commandant van de KRI Hari Mau 204( Tijger ) waaronder ook de KRI Macan Kumbang 205 ( Kever ) behoorde. De drie MTB's (kapal-kapal cepat torpedo)waren in Duitsland gebouwde Motortorpedo boten!
De Indonesische Marine voorlichtingsdienst van het TENTATARA INDONESIA ANGKATAN LAUT (TNI-AL),BERICHTTE NADERHAND HET VOLGENDE :
Ada berapa operasi laut selama operasi pembebasan Irian Barat yang dikenal dengan sebutan Operasi Tikora itu.Pada awal Trikora dogelar,kapal -kapal cepat torpedo ALRI harus berhadapan dengan kapal -kapal perusak, fregat,dan pesawat Angkatan Laut Belanda di Laut Aru pada tanggal 15 januari 1962.Komodor Yos Sodarso beserta RI Macan Tutul teggelam pada pertempuram laut tersebut.Peristiwa yang kemudian dikenang sebagai Hari Dharma Samudera itu memacu semangat untuk merebut Irian Barat secara militer. Pada saat itu ALRI mampu mengorganisasikan Operasi Jayawijaya yang merupakan operasi amfibi terbesar dalam sejarah operasi militer Indonesia.Tidak kurang dar 100 kapal perang dan 16.000 prajurit disiapkan dalam operasi tersebut.Gelar kekuatan tersebut memaksa Belanda kombali ke meja perundiganan kesepakatan untuk meneyerahkan Irian Barat ke pangkuan Republik Indonesia.
De Indonesische "Konfrontasi" was nu echt begonnen! Wij werden nu in hoogste vorm van paraatheid gebracht, en onze diensttijd in Ned.Nieuw Guinea werd op 17 januari 1962 met 3 maanden verlengd tot 24 maanden, waarvan de mariniers van de 42e Inf.Cie Biak; die sinds eind 1960 en begin 1961 waren gearriveerd, uiteindelijk 16 -18 maanden van hun diensttijd in Ned.Nieuw Guinea hebben doorgebracht!
In de 2e helft van Januari 1962 kregen we te maken met een heftige tropische storm, welke gepaard ging met hoog water. Alle stellingen dicht bij het strandje werden weggespoeld, en onze vlerkprauw sloeg gedeeltelijk kapot en werd zwaar beschadigd.
In de 2 maanden dat we op Batanta gebivakkeerd lagen, hebben we maar liefst 3 kilometer pad van boomstammen, stenen - en zand aangelegd.
vervolg,see,voir,fotoalbum, 1 - 34, en 3pagina's Modderbivak door VLOP.Ds. J.W.B.Smit