KorpsMariniers 61-62
Mariniers Doorn 1960
Mariniers Torn 1961
Schiphol - Biak
Mariniers Biak1961-1
Keurkorps Nw.Guinea
MariniersManokwari61
Kompaskoers 339-1&2
Mariniers Hollandia
MariniersWaigeo61-62
MariniersNabiré 1961
Mariniers Misool1961
Mariniers Biak1961-2
MariniersBatanta6162
Mariniers Biak1962-1
MariniersManokwari62
Mariniers Gag 1962
MariniersKaimana1962
Mariniers Kokas 1962
MariniersFakFak61-62
MariniersTanahMerah
MariniersMerauke1962
Mariniers Biak1962-2
Mariniers & Zeeleeuw
Mariniers&Ind.Para's
Mariniers CDO & V&I
Voor de Vrijheid
Broers van Soekarno
Kranten/Nieuws 1962
Trikora
De Zinloze Dood
Eregalerij Toen & Nu
In Memoriam
Doorn27oktober2012
Reünie 13 maart 2019
Reünie 6 april 2019
Reünie 11 mei 2019
Reünie Fakfak 2019
Reünie 13 mei 2017
Fotoalbum 21okt 2017
NooitVerlorenOorlog
Korpsverjaardag 2016
Roermond
Contact
Bevriende sites


Bezoekers
Visitors
Het Vrije Volk - Vrijdag 19 januari 1962
van onze parlementsredactie
Het Vrije Volk - Vrijdag 19 januari 1962
van onze parlementsredactie.

Min. Visser geeft opheldering over incident.

INDONESIËRS LOSTEN EERSTE SCHOT - 12 MIJL UIT KUST.

 

De minister van Defensie heeft thans een officieel, gedetailleerd rapport over het gevecht tussen Nederlandse en Indonesische oorlogsschepen nabij Nieuw-Ginea gepubliceerd.

Uit tot dusver beschikbaar gekomen officiële berichten is gebleken, dat het incident tussen de Nederlandse en Indonesische zeestrijdkrachten zich als volgt heeft toegedragen :

Een Nederlands verkenningsvliegtuig had maandagavond 15 januari 1962 te 20.05 uur in peiling 222 graden ( zuidwest ) vanuit vlakke hoek ( 4 graden 26 minuten zuiderbreedte, 135 graden 13 minuten oosterlengte ) op een afstand van 58 mijl vandaat een radarcontact op zijn scherm.

Dit contact splitste zich, waaruit bleek dat het meer dan één object was. De koers van het kontakt was ongeveer 337 graden ( noord-noord-west ). Het fregat Hr.Ms. Evertsen ging ten 20.51 uur onderzoeken wat zich ter plaatse, als gemeld door het vliegtuig, bevond.

Het fregat Hr.Ms. Kortenaer meldt te 21.43 uur drie schepen op een afstand van 3 mijl van de vlakke hoek in peiling 222 graden van daaruit.

 

 

 

                                    Recht op de kust in

Een visuele waarneming v.h vliegtuig geeft te 22.08 uur op een afstand van 12 mijl uit de kust nabij vlakke hoek drie motortorpedoboten aan. Deze motortorpedoboten blijken uit de gecombineerde scheeps- en vliegtuigwaarnemingen een snelheid te hebben van ongeveer 31 á 33 mijl en een koers recht de kust in.

De MTB's beginnen op het vliegtuig te schieten waarna Hr.Ms.Evertsen het vuur beantwoordt. Te 22.15 uur neemt Hr.Ms.Kortenaer eveneens deel aan het vuren. Gedurende dit treffen wordt een der MTB's nog steeds ongeeer 30 mijl varende, te 22.30 uur in brand geschoten. Het schip vaart nog gedurende 20 minuten brandend door en zinkt te 22.50 uur.

Hr.Ms.Evertsen en Kortenaer houden contact met de overgebleven 2 MTB's, waarbij de Evertsen te 23.47 uur voor de laatste maal vuurt. De beide MTB's verdwijnen in z.w richting.

Hr.Ms.Evertsen pikt daarna 52 overlevenden op. De commandant der strijdkrachten in Nieuw-Guinea geeft vervolgens opdracht de resterende Indonesische MTB's ongemoeid te laten, Indien deze zouden terugkeren om naar overlevende te zoeken.

De doden zijn te Kaimama begraven op 16 januari. Vier ernstig gewonden zijn in de middag van 16 januari naar Biak gevlogen en aldaar in het hospitaal opgenomen. Negen onderofficieren zijn in de ochtend van 17 januari naar Hollandia overgebracht. Negenendertig manschappen zijn voorlopig naar Sorong overgebracht.

 

                                       Tender Multatuli

Uit mededelingen van de geredde onderofficieren, die inmiddels te Hollandia zijn aangekomen, blijkt dat de actie op de zuidkust van Nw-Guinea werd ondernomen door 3 MTB's van de Jaguar klasse, terwijl een vierde MTB achter bleef bij de tender Multatuli, ten anker liggend bij het Indonesische eiland Udjer ( Aroe-eilanden).

De MTB's waren op 9 januari uit Djakarta vertrokken. Zij hadden boven hun normale bemanning, 21 man van de watertransportdienst aan boord, alsmede per schip vijf zespersoons rubberboten met bijbehorende motoren.

Uit een in beslag genomen document blijkt, dat de scheepsbemanning van de Matjan Tutul ( de tot zinken gebrachte MTB ) 45 man bedroeg. Daarenboven waren ruim 100 man Indonesische landmachttroepen over de drie MTB's verdeeld.

Aan boord van de Matjan Tutul waren 35 man landmachttroepen ingescheept, bewapend met een 2 inch mortier, 4 machinepistolen, 3 brens, 28 geweren en 3 radio-ontvangers, terwijl zij voorzien waren van voedsel voor 20 dagen. De Commandant van de Matjan Tutul, kapitien Wiratno, is gesneuveld. Tevens bevond zich aan boord commodore Soedarso van de Indonesische marine. Deze behoort niet tot de overlevenden.

 

                                        Commodore dood

Uit mededelingen is voorts gebleken, dat aan boord van de Harimau, de voorste motortorpedoboot, een zekere kolonel Domo was, die commandant van de actie zou zijn. De achterste MTB heeft het vuur op het Nederlandse vliegtuig geopend, toen dit parachute fakkels afwierp. Hierna hebben beide andere MTB's evens het vuur geopend.

De Matjan Tutul werd getroffen in het achterschip, in de munitiebergplaats, raakte in brand en zonk na enige tijd. Verder deelde de geredde onderofficieren mede, dat de geëmbarkeerde troepen met twee Hercules vliegtuigen naar het vliegveld Leftoan ( Kei-eilanden) waren vervoerd

Tenslotte is uit mededelingen gebleken, de de opdracht was in de omgeving van Kaimana te landen en daar het Nederlandse gezag te liquideren, waartoe de MTB's de troepen van de Indonesische landmacht in rubberboten moesten afzetten.

 

Het Vrije Volk, Vrijdag 19 januari 1962

 

TerugVerder

carol.magermans@gmail.com